I ett tidigare inlägg skrev vi om att internet är världens största köpcentrum, med öppettider som helt enkelt slår alla fysiska butiker i verkliga livet. Idag skriver vi istället om ett köpcentrum som öppnade nu i dagarna, nämligen Mall of Scandinavia – något som miljarder har investerats i.

Ja det är i SvD vi kan läsa om att bygget av Mall of Scandinavia är ett nytt köpcentrum som ligger i Solna och som det har investerats åtskilliga miljarder i, tillsammans med andra nya handelsplatser. Detta samtidigt som just även handeln online fortsätter att växa och vinna mark.

Äldre handelsplatser renoveras

ShoppingkassarAndra handelsplatser som har tillkommit i just Stockholmsregionen under de senaste tio åren, platser som Bromma Blocks, Mood-Gallerian, Liljeholmstorgets Galleria, Hornstulls Galleria och även Port 73 i Haninge samtidigt som de redan befintliga köpcentrumen även de har byggts ut och rustats. Det sägs även att det just är att dessa äldre handelsplatser som främst byggts ut och renoverats.

Enligt siffror från HUI Research så har den totala ytan för handel i Stockholm vuxit med 700 000 kvadratmeter sedan 2006. Då uppgick den handelsytan till 1,6 miljoner kvadratmeter, och i dag har den ökat till 2,3 miljoner kvadratmeter – SvD

En fråga man kan ställa är om befolkningen i Sverige är tillräcklig för all denna plats, som ska vara helt ägnat åt shopping. Även om det är så att få köpcentrum faktiskt dör, trots att en del har det kärvare ekonomiskt i perioder. Nybyggandet av bostäder hör ofta ihop med att just näraliggande handelsplatser växer allt mer.

Ja hur man än tycker om alla nya köpcentrum i Stockholm så är de en riktig bjässe som tycks vara här för att stanna, trots att internethandeln även den växer stadigt. Handeln mitt i stan då? Ja frågan är vad som händer med den.